7 saveta 1024x578 -
Stefan Nikolic -

Piše: Stefan Nikolić, Digital Marketing Specialist

Baveći se digitalnim marketingom i izučavajući tu oblast duži niz godina, imao sam priliku da vidim mnogo primera dobrih i loših praksi.

Iz prvog reda posmatrao sam kako, ne samo konkurencija mojih klijenata već i mnogi drugi biznisi sa kojima nisam sarađivao, efikasno koriste društvene mreže za sistematsko uništavanje svojih poslova i to znanje je ono što vam želim preneti.

U tekstu koji sledi otkriću vam korak po korak šta tačno trebate da radite da odbijete potencijalne kupce/korisnike i polako ali sigurno budete sve bliže situaciji u kojoj će umesto njih katanac biti taj koji će zakucati na vrata vašeg biznisa.

Polje je široko i potrudiću se da navedem osnovne korake kojih bi bilo poželjno da se pridržavate za što efikasnije sabotiranje biznisa.

Pa da počnemo.

 

1. Profilna slika. Ništa u startu bolje ne odbija potencijalne klijente od neprofesionalnog logoa stranice.

Najbolje bi bilo da logo bude pun detalja, šaren i nerazumljiv za širu javnost, ili još bolje – da umesto logoa stoji samo slika proizvda u lošoj rezoluciji.

Što je logo svedeniji na minimalizam, po mogućstvu da može postojati i u monohromatskoj verziji (crno beli logo, koji kasnije profesionalci koriste npr. da brendiraju vaš sadržaj), to izgledate profesionalnije, a takav utisak ne želite da ostavite kada se trudite da sistematski uništite svoj biznis.

logo primer -

Primeri logoa

2. a) Cover. Odmah nakon logoa, tu je cover slika (u slučaju Facebook stranice), dok je neki sinonim covera za Instagram stranicu bio (tekst koji se nalazi ondmah ispod logoa na vašoj Instagram stranici).

Ne brinite, proći ćemo oba slučaja.

Što se Facebooka tiče, najbolje bi bilo da za cover stavite neku mutnu sliku, nikako u dimenzijama koje Facebook propisuje, a rećiću vam i zašto. Ako stavite mutnu fotografiju sa kitnjastim fontom iz Paint-a, bilo kojih drugih dimenzija od onih koje je Facebook propisao, postićićete to da se delovi cover-a ne vide prilikom učitavanja vaše stranice na mobilnom uređaju ili računaru. Još ako uspete da vam se baš odseče deo gde piše nešto vezano za vaš biznis, to bi bilo idealno za postizanje željenog efekta.

Ne bih da vas obeshrabrujem, ali koliko god se trudili da cover slika izgleda loše, verujte mi, konkurencija u tom polju je ogromna, tako da, ne gubite nadu i ne trudite se previše, za početak je sasvim dovoljno da bude mutno i van propisanih dimenzija.

cover primeri -

Primeri covera

b) Bio. Što se tiče bio sekcija na Instagram profilu, napištie nešto trivijalno tipa – najbolji izbor u gradu, najkvalitetnija roba, najniže cene itd.

Zašto baš to?

Psihološka istraživanja u oblasti marketinga su pokazala da takve fraze naš mozak više ne registruje jer smo ama baš svuda čuli da je upravo taj i taj biznis najbolji i najkvalitetniji, sa najnižim cenama. Te fraze više apsolutno ne aktiviraju u našem mozgu ništa osim da ste isti kao svi ostali, što je dobro za efekat koji želimo postići.

Dok sa druge strane, nesvakidašnje stvari, kao npr. naslov i tema ovog bloga, će privući pažnju. Zato i dalje čitate ovaj tekst, tako da, nikako ne treba koristiti originalni pristup.

 

E sada, kada ste postavili temelje loše stranice na društvenim mrežama, samo to neće biti dovoljno da potencijalni klijenti steknu utisak da ste aljkavi i neprofesionalni. 

Kako biste bili još bliže tom cilju,  potrebno je da ih na to podsećate iz dana u dan, a to se najbolje postiže redovnim lošim objavama (postovima) na društvenim mrežama.

Pošto se svaka objava sastoji iz dva dela – tekst objave i vizual (fotografija ili video), sada ćemo proći oba dela pojedinačno.

Takođe, neizostavna je i dinamika objavljivanja (koliko često objavljujete na svojim profilima), a i tu oblast ćemo pokriti odmah nakon teksta i vizuala, tako da, ništa ne brinite.

3. Tekst objave. Nije bitno da li je tekst kratak ili dugačak, bitno je da tipografija teksta (kako tekst vizualno izgleda) bude što teža za naše oko i samim tim za čitanje. To se najlakše postiže tako što sav tekst kucate u jednom pasusu, bez ikakvih odvajanja. Sve suprotno tekstu koji upravo čitate.

Kada je sve napisano u jednom velikom bloku slova, to nas umori čim vidimo sva ta sabijena slova, i automatski idemo na sledeću objavu. Time ćemo postići sličan efekat (ako ne i bolji) kao da smo informacije koje želimo da prenesemo u objavi rekli banderi.

Tipografija teksta -

Primeri tipografije teksta

Nadam se da sada već polako stičete uvid kako je u stvari lako uništiti svoj biznis ako radite sve ono što je za to potrebno i da to može svako uz malo truda i dobre volje.

4. Vizual objave. Nikako, ali nikako ne koristite profesionalne fotografije. Fotografija bi trebala da bude mutna, ili bleda, ili bez ikakvog kontrasta među komplementarnim bojama (pogotovo ako je hrana u pitanju, jer kad ljudi vide sliku mutne kaprićoze, ništa ih neće naterati da baš nju poruče).

vizual objave -

Primeri vizuala objave

E sada, mala digresija – da spomenemo Story. 

On svojim neprofesionalizmom ne može baš toliko srozati opšti utisak kao prethodne stavke. Story je generalno namenjen da bude „sirovog“ sadržaja i ljudi to vole. Zašto? Pa, pokazalo se da vole taj takozvani „behind the scene“ momenat i još mnogo toga što takav sadržaj nosi sa sobom.

Zato story nije dobio svoj broj kao ostale stavke, ali opet, uvek možete kačiti nešto što stvara loš utisak, tako da, nema izgovora!

5. Dinamika objavljivanja. Morate biti uporni i istrajni. Ako objavite samo jednu lošu objavu, ljudi će vremenom zaboraviti koliko ste neprofesionalni i aljkavi u svom biznisu. Kontinuitet je ključ uspeha u svim oblastima, ne samo u marketingu.

Potrebno je konstantno podsećati narod da poslujete kao da su i dalje osamdesete ili sedamdesete godina (napomena: samo ako ste prirodan talenat možete postići efekat sedamdesetih. Koliko god se školovali i učili, praktično je je nemoguće postići taj vajb ako niste “načural”)

Ali, postoji jedna začkoljica; Facebook-ov algoritam (i Instagram-ov takođe, pošto su ista firma, jelte) je u poslednje vreme „zavrnuo slavinu“ što se „organskih objava tiče“ .

Ne brinite, sve ću razjasniti.

„Organska objava“ je objava koju samo okačite na vaš profil i ne platite nikakav vid reklame, a problem je u tome što je slavina zavrnuta u smislu da samo 1-2% vaših pratilaca, ukoliko ste biznis profil, vidi vašu objavu u slučaju Facebook-a, dok je kod Instagram-a ipak slavina malko manje zavrnuta, ali ništa značajno manje.

Svi smo videli profile sa velikim brojem pratilaca koji na organskim objavama imaju nesrazmerno mali broj lajkova. (profili od po 10.000 pratilaca na Facebooku na organiskim objavama mogu imati oko 20-ak lajkova…)

Zašto je to problem?

Pa vi želite da što veći broj ljudi stekne utisak koliko je vaš biznis očajan (ne samo 1%-2% od svih vaših pratilaca), a da bismo to postigli potrebno je plaćeno oglašavanje. Tu dolazimo do naše šeste stavke.

6. Plaćeno oglašavanje. Zuckerberg (za one koji nisu upućeni – osnivač Facebooka) je možda zavrnuo slavinu što se prikazivanja organskih objava tiče, ali ne zaboravite da je oglašavanje na društvenim mrežama trenutno najjeftiniji i najefikasniji vid oglašavanja na planeti.

Za određeni novac mnogo više njih će videti vašu reklamu ako je pustite kako treba na društvenim mrežama nego da za taj isti taj novac platite štampanje i deljenje flajera ili bilo koji drugi vid oglašavanja (baneri u novinama, plakati, bilbordi, televizijske i radio reklame itd) i to treba iskoristiti za osvarenje našeg cilja.

Kod plaćenih objava postoji takozvano „targetiranje“. Preko te opcije ciljate osoba koji su zainteresovani baš za to što promovišete, a to, u ovom našem slučaju, ne treba da vas previše zanima.

Targetiranje sam spomenu jer ako ga loše odradimo, ujedno postižemo još jednu stvar koja nam pomaže u našem cilju. Sada ćete videti i koju.

Ako pogrešno odraddite targetiranje, vaša reklama će biti još neefikasnija, tako da ne samo da će pogrešne ciljne grupe videti vašu lošu objavu, nego ćete takođe i bacati pare na reklamu. Nije li to izvrsno – 2 u 1 !

7. I sada da završimo sa najkorisnijim savetom; svestan sam da svi gore pomenute stavke iziskuju puno vremena. Zato je najbolje unajmiti osobu koja nema pojma kako se vode društvene mreže.

Kako to da uradimo?

Svi imamo tamo nekog rođaka, ili smo čuli za poznanika koji se bavi nekim digitalnim marketingom i vodi stranice za 50 evra mesečno, a ako baš ne znate nikoga, malo se raspitajte, verujte mi, zaista ih je lako pronaći.

Čak ne morate ni da ih platite, možete im ponuditi neku vašu robu u vidu trampe, i ako prihvate, to je odličan znak da ste na pravom putu bićete gotovo sigurni da imate pravu osobu da uništi vaš posao dok ste rekli keks.

EQ2qe5jWoAEa3D7 -

I tu je vašim mukama došao kraj. Na taj način, za samo 50 evra mesečno (ili za trampu) dobijate sve gore navedeno, bez da razmišljate kako da napravite loš dizajn, kreirate mutne fotografije i pišete tekstove koji nemaju smisla.

Srećno!

 

P.S.

Nadam se da vam je čitanje ovog teksta pomoglo da unapredite svoje znanje o digitalnom marketingu, a to ćete postići radeći apsolutno sve suprotno od gore navedenih stavki.

Do sledećeg teksta, želim vam sve najbolje!

 

S poštovanjem,

Stefan Nikolić

staima baner 1024x348 -